Klik for indbydelse i stort format
Klik for tilmelding
På en stiftende generalforsamling den 15. maj 1964 blev HBK en realitet. Der var flere årsager til at danne klubben. Bl.a. den ret prosariske, at havnen - udover et antal mindre fiskefartøjer - lagde bolværk til nogle håndfulde større, hurtige motorbåde, som kunne få refunderet dele af den daværende benzinafgift, hvis der blev etableret en klub under Dansk Sejlunion. Første år kunne mønstres 40 betalende medlemmer - hvoraf 5 stadig er medlemmer i 2024! - og blandt medlemmerne var ikke udelukkende dem med hurtige motorbåde; en gruppe sejlbåde havde også plads i havnen. Sejlbådenes ugentlige kapsejladser afvikledes med hjælp fra Niels Bagger, som med sin motorbåd og grøn indsejlingskost ved stenmolen udgjorde start- og mållinie, og banen var ud til W1 og tilbage til havnehullet.
I samme periode blev der etableret en optimistjolleafdeling, som efter kort tid arrangerede Danmarks største kapsejlads for optimister, hvert år med mere end 100 optimister. Kulminationen af entusiasme og initiativ blev ikke længe efter et projekt, som blev landskendt i sejlermiljøet på den tid: klubbens medlemmer byggede 50 flipperjoller og skabte dermed landets største jolleafdeling. Og når man nu var igang, indgik man en kontrakt med producenten Flipper Scow i Kvistgård om at bygge yderligere 50 Flipper Joller; en indsats af medlemmerne, som siden finansierede bygningen af vores nuværende klubhus.
Indholdet i denne tekst baserer sig på William Leedgaards historiske beretning om HBK's tilblivelse.